Leasing dla firm — co warto wiedzieć?

Podziel się wpisem

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Leasing jest jedną z najpopularniejszych metod finansowania inwestycji, która nie wymaga angażowania własnych środków. Jednak wielu osobom kojarzy się jedynie ze sposobem na łatwe pozyskanie wymarzonego modelu samochodu. Co warto wiedzieć o leasingu i dlaczego firmom opłaca się z niego korzystać?

Przedsiębiorcy, którzy nie chcą wykorzystywać zgromadzonego kapitału, mogą sięgnąć po kredyt i w ten sposób pozyskać potrzebne środki. Mogą też skorzystać z leasingu, który daje prawo używania danego produktu przez określony w umowie czas. Leasing dotyczy nie tylko samochodów, ale też urządzeń elektronicznych, maszyn czy nawet nieruchomości. W wielu przypadkach pozwala przedsiębiorcom korzystać z podatkowych ulg i odliczeń.

Co to jest leasing?

Leasing to forma finansowania inwestycji, która działa w ten sam sposób co dzierżawa. To oznacza, że środki trwałe lub nieruchomości są udostępniane danej firmie na określony w umowie czas (strona udzielająca leasingu pozostaje jego właścicielem), a podmiot gospodarczy w zamian za to zobowiązuje się do uiszczania regularnych opłat.

W prostym ujęciu jest to więc forma podobna do wynajmu długoterminowego lub też zakupów na raty, z tym że dany środek trwały z założenia nie przejdzie na własność korzystającego. Więcej informacji o tym, czym jest leasing, znajdziesz na stronie: https://www.czerwona-skarbonka.pl/co-to-jest-leasing-definicja-i-odmiany/.

Co się bardziej opłaca: leasing czy zakup za gotówkę?

Zmieniające się przepisy sprawiły, że spora część przedsiębiorców zaczęła poważnie zastanawiać się nad tym, czy leasing w tych czasach jeszcze ma sens. Z całą pewnością tak, ponieważ dzięki niemu, firmy mogą wliczyć do kosztów uzyskanych przychodów dużą część opłat czy też comiesięczne raty. Co więcej, leasing nie obniża zdolność kredytowej firmy, a to sprawia, że w razie potrzeby może ona skorzystać z oferty kredytowej banków.

Jednak nie istnieje jedna prawidłowa odpowiedź na pytanie, co się bardziej opłaca. Warto w tym wypadku wziąć pod uwagę przede wszystkim korzyści podatkowe. W przypadku samochodu, leasingobiorca może więc zaliczyć do kosztów:

  • całe ubezpieczenie OC pojazdu,
  • całość raty,
  • opłatę manipulacyjną,
  • czynsz inicjacyjny,
  • prowizje dla firm leasingowych.

Samochód kupiony za gotówkę staje się składnikiem majątku firmy. Jeśli dodatkowo jego koszt przewyższa 10 tys. złotych, wtedy przedsiębiorca zobowiązany jest do tego, aby co miesiąc uiszczać opłatę amortyzacyjną, co z kolei zwiększa koszt uzyskania przychodów. W obu przypadkach przedsiębiorca może jednak odpisać podatek VAT od wydatków eksploatacyjnych.

O czym warto pamiętać, podpisując umowę leasingową?

Chociaż leasing ma wiele zalet, to jak każda umowa, sprawia, że korzystający bierze na siebie obowiązki, które musi wypełnić. Przed podpisaniem umowy, warto więc dokładnie sprawdzić, czym skutkuje przedwczesne zerwanie kontraktu (np. spowodowane zamknięciem działalności). W większości przypadków jesteś zobowiązany nadal regulować wszystkie raty zgodnie z harmonogramem, ale niektóre firmy żądają natychmiastowego spłacenia tych, które pozostały jeszcze do oddania.

Warto też dokładnie sprawdzić wysokość wszystkich dodatkowych opłat w tym tej naliczanej za przedwczesne zerwanie umowy czy przekroczenie limitu kilometrów. Dowiedz się również czy z przedmiotu, który podlega leasingowi, mogą korzystać osoby trzecie, w tym te niezwiązane z firmą (np. małżonek właściciela).